تهذيب النفس وأثرها في تهذيب الغير!!
لقد أمرنا الله تبارك وتعالى بأن نهذب أنفسنا ونزكيها ونطهرها من المعايب فقال جلا وعلا في كتابه الكريم : ( قد أفلح من زكاها * وقد خاب من دساها ) سورة الشمس آيه :" 9:10 " فالفلاح في تزكية النفس والخسران في إهمالها وتركها بدون تزكية وتهذيب فيُترك لها العنان في أن تقترف من الذنوب ما تشاء وتُحصل من المباحات ما تهوى دون محاسبة ومعاتبة، وانظر إلى كلام النبي صلى الله عليه وسلم حين يقول " الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت ، والعاجز من اتبع نفسه هواها وتمنى على الله الأماني " ، ولهذا نبه الكثير من الصالحين على ضرورة محاسبة النفس فقال ميمون بن مهران " إن التقي أشد محاسبة لنفسه من سلطان عاص ومن شريك شحيح " ، وقال أيضا : " لا يكون العبد تقيا حتى يكون لنفسه أشد محاسبة من الشريك لشريكه . ولهذا قيل : النفس كالشريك الخوان إن لم تحاسبه ذهب بمالك "، وقال الحسن البصري : " إن المؤمن والله ما تراه إلا يلوم نفسه على كل حالاته ، يستقصرها فيندم ويلوم نفسه ، وإن الفاجر ليمضي قدما لا يعاتب نفسه " .
إن المسلم يحتاج في حياته إلى تهذيب النفس حتى تستقيم له فتكون نفساً مطمأنة طيبة تدعوه إلى الخير وتحببه فيه وتنهاه عن المنكر وتنفره منه وهذا التهذيب لن يكون إلا إذا عاد المرء إلى نفسه فعلمها و أدبها وذكرها بتقصيرها في حق ربها ثم جعل لها القرآن قائدا والرسول أسوةً وانظر إلى حال مالك بن دينار حينما يدعو إلى العبد الذي يرجع إلى نفسه فيهذبها ويذكرها بتقصيرها فيقول: "رحم الله عبداً قال لنفسه : ألست صاحبة كذا ؟ ألست صاحبة كذا ؟ ثم ذمها ، ثم خطمها ، ثم ألزمها كتاب الله عزوجل فكان لها قائدا ً " .
وإذا كان المسلم العادي يحتاج إلى تهذيب نفسه حتى تقوى صلته بالله فما بالنا بالدعاة والمصلحين وأصحاب الهمم الذين يحملون همّ الدعوة والإصلاح ويسيرون بين الناس هنا وهناك لنشر دعوتهم فلهم أشد حاجة إلى تهذيب أنفسهم حتى يستطيعوا أن يهذبوا غيرهم ولهذا رأينا الأمام علي رضي الله عنه ينصح الأئمة والدعاة والمصلحين فينادي عليهم قائلاً : " من نصب نفسه للناس إماماً فليبدأ بتهذيب نفسه قبل تهذيب غيره ، وليكن تهذيبه بسيرته قبل تهذيبه بلسانه ، ومعلم نفسه ومهذبها أحق بالإجلال من معلم الناس ومهذبهم" : - بالطبع إذا ترك تعليم نفسه وتهذيبها – فانظر أخي إلى هذا الكلام الراقي الذي يفتقده الكثير من الدعاة والمصلحين خاصة من طلبة العلم وأهل الألتزم الجدد الذين ينصبون أنفسهم في بعض الأحيان أئمة يريدون أن يهذبوا الناس على الرغم من أنهم لم يهذبوا أنفسهم وتجد أفعالهم وسلوكياتهم وأخلاقهم بعيدة كل البعد عن أقوالهم وأحاديثهم ، فيامن تنصب نفسك إماماً وداعيا لهذا الدين راجع نفسك وهذبها وأعلم أنك مسؤول وأن الناس ينظرون إليك ويقتدون بأفعالك فاحذر أن تكون معول هدم دون ان تشعر .
ولقد حذر الكثير من أهل العلم والصلاح من ترك الإنسان لتهذيب نفسه مع إقدامه على تهذيب غيره ، واسمع إلى هذه النداءات التي نحتاج إلى فهمها والوقوف معها : " من لم تهذبك رؤيته فاعلم أنه غير مهذب ، ومن لم ينعشك عبيره من على بعد فاعلم أنه لا طيب له ولا تتكلف لشمه "
" من لم ينفعك لحظه لم ينفعك لفظه " .
وانظر إلى سير الصالحين لتدرك أنهم كانوا يدعون الناس بسلوكهم وجميل سيرتهم وحسن أخلاقهم فيكاد الناس ينتفعون بأدبهم وبرؤيتهم أكثر من انتفاعهم بعلمهم وأقوالهم وأضرب لذلك بمثالين فقط : أحدهما : للإمام مالك رحمه الله- صاحب المذهب العروف والكتاب المشهور- الذي يقول عنه صاحبه : " ما تعلمت من أدب مالك أفضل من علمه " والثاني : للحسن البصري رحمه الله – صاحب الأقوال الباهرة والكلمات الرققيقة المعبرة والمواقف القوية الرائعة – الذي قالوا عنه : كان الرجل إذا نظر إلى الحسن انتفع به وإن لم يرعلمه ولم يسمع كلامه " ، فانظر إلى الأدب وحسن السيرة وجميل الخلق كيف يكون لهم الأثر الكبير في إحداث الإصلاح وقبول الدعوة ونشر الخير فعلينا أن نهذب أنفسنا ونلزمها الخير والسلوك الطيب حتى نتمكن بعدها من تهذيب الغير بيسر وسهولة فيتحقق الخير للأمة وينتشر الدين بين الناس فيسعد الجميع في الدنيا والآخرة .
Self-discipline and its impact in the disciplining of others!!
I've ordered the Almighty God that نهذب ourselves and Nzakiha and نطهرها of المعايب said Gila and exalted in the Holy Qur'an: (has returned from زكاها * was disappointed دساها) Surat sun AIX: "9:10" peasant in Islam self and loss in the neglected and left without sponsorship and refine he gives her free rein to commit sins as you like and get permissible what loves without accountability and Matbh, and look at the words of the Prophet peace be upon him when he says "the bag from Dan himself and work beyond death, unable to follow the same desires and wished to God's wishes," That alerted a lot of the righteous on the need to hold accountable self said Maimon Ben Mehran "to meet the most accountable for himself Sultan insubordinate and partner stingy", also said: "Do not be a slave and devout, so that the same more accountability from partner to partner. therefore said: Self Kalshrak الخوان if Thasabh the owner went, "Hasan al-Basri said:" The believer and God what you see, but blames himself on each form, Istqzaretha فيندم and blames himself, even immoral to proceed does not admonishes himself. "
The Muslim needs in his life to be trimmed self even upright him Vtkon breath Mtmona good invite to goodness, and تحببه it and تنهاه evil, and Tnverh him and this discipline would only be if he returned one to the same Flmha and literature and mentioned Ptgosairha the right of her Lord and then make her Koran leader and prophet like and to see if Malik bin Dinar when calls to slave which is due to the same Fahzbha and reminding Ptgosairha says: "God bless slave said to himself: Are not her as well? Are not Her well? then Zmha, then Khtmha, then prayer is the book of God Almighty was her commander" .
If the average Muslim needs to be trimmed himself even stronger connection with God, let alone بالدعاة and reformers and the owners of determination who hold their advocacy and reform and walking among the people here and there to spread their call they have the most need to discipline themselves so that they can Ahzbwa others and for this we have seen Imam Ali may Allah be pleased with him advised imams and preachers and reformers فينادي them, saying: "It is self-styled people imam فليبدأ politely himself before disciplining other, but not refined biography before refine his tongue, and a teacher himself and Mhzbha deserving Balajellal of teacher people and Mhzbhm": - Of course, if you leave teach himself and refine - see my brother to this speech Upscale who misses a lot of preachers and reformers, especially from students of science and the people Aloltzm neo who setting up themselves sometimes imams want to Ahzbwa people even though they did not Ahzbwa themselves and find their actions and behavior and morals are far from their words and conversations, Faamn focus yourself as an imam and calling for the debt See yourself and Hzbha and know that you are responsible and that people look at you and يقتدون Bofalk beware that the be pickaxe demolition without that feeling.
I have warned many of the scholars and goodness of leaving the human to fine tune the same with daring to fine tune the other, and listen to these calls that we need to understand and stand with them: "It is not Thzpk see him know that he is rude, it is not ينعشك عبيره from a distance know that he is not good it does not cost Shamma "
"It did not benefit you for a moment did not benefit you the word."
And look at the conduct of the righteous to realize that they were calling people their behavior and beautiful their careers and good morals فيكاد people benefit Bodbam and see them more than benefit, their knowledge and their words and smite so Bmthalin only: one: of Imam Malik Allah's mercy - his doctrine Aerov and the famous book - who says his neighbor: "What I learned of literature owner the best of his knowledge, "and the second: to Hasan al-Basri God's mercy - his words impressive and words Alriqqikh expressive and attitudes powerful brilliant - which they said: He was the man if he looks to Hassan benefited him but not Aralmh did not hear his words," look to literature and good conduct and beautiful Creation how to have a significant impact in bringing about reform and accept the invitation and dissemination of good we must نهذب the ourselves and Nlzimha the goodness and good behavior so that we can then fine tune the non-readily and easily فيتحقق good of the nation and religion spread between people فيسعد everyone in this world and the hereafter.
لقد أمرنا الله تبارك وتعالى بأن نهذب أنفسنا ونزكيها ونطهرها من المعايب فقال جلا وعلا في كتابه الكريم : ( قد أفلح من زكاها * وقد خاب من دساها ) سورة الشمس آيه :" 9:10 " فالفلاح في تزكية النفس والخسران في إهمالها وتركها بدون تزكية وتهذيب فيُترك لها العنان في أن تقترف من الذنوب ما تشاء وتُحصل من المباحات ما تهوى دون محاسبة ومعاتبة، وانظر إلى كلام النبي صلى الله عليه وسلم حين يقول " الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت ، والعاجز من اتبع نفسه هواها وتمنى على الله الأماني " ، ولهذا نبه الكثير من الصالحين على ضرورة محاسبة النفس فقال ميمون بن مهران " إن التقي أشد محاسبة لنفسه من سلطان عاص ومن شريك شحيح " ، وقال أيضا : " لا يكون العبد تقيا حتى يكون لنفسه أشد محاسبة من الشريك لشريكه . ولهذا قيل : النفس كالشريك الخوان إن لم تحاسبه ذهب بمالك "، وقال الحسن البصري : " إن المؤمن والله ما تراه إلا يلوم نفسه على كل حالاته ، يستقصرها فيندم ويلوم نفسه ، وإن الفاجر ليمضي قدما لا يعاتب نفسه " .
إن المسلم يحتاج في حياته إلى تهذيب النفس حتى تستقيم له فتكون نفساً مطمأنة طيبة تدعوه إلى الخير وتحببه فيه وتنهاه عن المنكر وتنفره منه وهذا التهذيب لن يكون إلا إذا عاد المرء إلى نفسه فعلمها و أدبها وذكرها بتقصيرها في حق ربها ثم جعل لها القرآن قائدا والرسول أسوةً وانظر إلى حال مالك بن دينار حينما يدعو إلى العبد الذي يرجع إلى نفسه فيهذبها ويذكرها بتقصيرها فيقول: "رحم الله عبداً قال لنفسه : ألست صاحبة كذا ؟ ألست صاحبة كذا ؟ ثم ذمها ، ثم خطمها ، ثم ألزمها كتاب الله عزوجل فكان لها قائدا ً " .
وإذا كان المسلم العادي يحتاج إلى تهذيب نفسه حتى تقوى صلته بالله فما بالنا بالدعاة والمصلحين وأصحاب الهمم الذين يحملون همّ الدعوة والإصلاح ويسيرون بين الناس هنا وهناك لنشر دعوتهم فلهم أشد حاجة إلى تهذيب أنفسهم حتى يستطيعوا أن يهذبوا غيرهم ولهذا رأينا الأمام علي رضي الله عنه ينصح الأئمة والدعاة والمصلحين فينادي عليهم قائلاً : " من نصب نفسه للناس إماماً فليبدأ بتهذيب نفسه قبل تهذيب غيره ، وليكن تهذيبه بسيرته قبل تهذيبه بلسانه ، ومعلم نفسه ومهذبها أحق بالإجلال من معلم الناس ومهذبهم" : - بالطبع إذا ترك تعليم نفسه وتهذيبها – فانظر أخي إلى هذا الكلام الراقي الذي يفتقده الكثير من الدعاة والمصلحين خاصة من طلبة العلم وأهل الألتزم الجدد الذين ينصبون أنفسهم في بعض الأحيان أئمة يريدون أن يهذبوا الناس على الرغم من أنهم لم يهذبوا أنفسهم وتجد أفعالهم وسلوكياتهم وأخلاقهم بعيدة كل البعد عن أقوالهم وأحاديثهم ، فيامن تنصب نفسك إماماً وداعيا لهذا الدين راجع نفسك وهذبها وأعلم أنك مسؤول وأن الناس ينظرون إليك ويقتدون بأفعالك فاحذر أن تكون معول هدم دون ان تشعر .
ولقد حذر الكثير من أهل العلم والصلاح من ترك الإنسان لتهذيب نفسه مع إقدامه على تهذيب غيره ، واسمع إلى هذه النداءات التي نحتاج إلى فهمها والوقوف معها : " من لم تهذبك رؤيته فاعلم أنه غير مهذب ، ومن لم ينعشك عبيره من على بعد فاعلم أنه لا طيب له ولا تتكلف لشمه "
" من لم ينفعك لحظه لم ينفعك لفظه " .
وانظر إلى سير الصالحين لتدرك أنهم كانوا يدعون الناس بسلوكهم وجميل سيرتهم وحسن أخلاقهم فيكاد الناس ينتفعون بأدبهم وبرؤيتهم أكثر من انتفاعهم بعلمهم وأقوالهم وأضرب لذلك بمثالين فقط : أحدهما : للإمام مالك رحمه الله- صاحب المذهب العروف والكتاب المشهور- الذي يقول عنه صاحبه : " ما تعلمت من أدب مالك أفضل من علمه " والثاني : للحسن البصري رحمه الله – صاحب الأقوال الباهرة والكلمات الرققيقة المعبرة والمواقف القوية الرائعة – الذي قالوا عنه : كان الرجل إذا نظر إلى الحسن انتفع به وإن لم يرعلمه ولم يسمع كلامه " ، فانظر إلى الأدب وحسن السيرة وجميل الخلق كيف يكون لهم الأثر الكبير في إحداث الإصلاح وقبول الدعوة ونشر الخير فعلينا أن نهذب أنفسنا ونلزمها الخير والسلوك الطيب حتى نتمكن بعدها من تهذيب الغير بيسر وسهولة فيتحقق الخير للأمة وينتشر الدين بين الناس فيسعد الجميع في الدنيا والآخرة .
Self-discipline and its impact in the disciplining of others!!
I've ordered the Almighty God that نهذب ourselves and Nzakiha and نطهرها of المعايب said Gila and exalted in the Holy Qur'an: (has returned from زكاها * was disappointed دساها) Surat sun AIX: "9:10" peasant in Islam self and loss in the neglected and left without sponsorship and refine he gives her free rein to commit sins as you like and get permissible what loves without accountability and Matbh, and look at the words of the Prophet peace be upon him when he says "the bag from Dan himself and work beyond death, unable to follow the same desires and wished to God's wishes," That alerted a lot of the righteous on the need to hold accountable self said Maimon Ben Mehran "to meet the most accountable for himself Sultan insubordinate and partner stingy", also said: "Do not be a slave and devout, so that the same more accountability from partner to partner. therefore said: Self Kalshrak الخوان if Thasabh the owner went, "Hasan al-Basri said:" The believer and God what you see, but blames himself on each form, Istqzaretha فيندم and blames himself, even immoral to proceed does not admonishes himself. "
The Muslim needs in his life to be trimmed self even upright him Vtkon breath Mtmona good invite to goodness, and تحببه it and تنهاه evil, and Tnverh him and this discipline would only be if he returned one to the same Flmha and literature and mentioned Ptgosairha the right of her Lord and then make her Koran leader and prophet like and to see if Malik bin Dinar when calls to slave which is due to the same Fahzbha and reminding Ptgosairha says: "God bless slave said to himself: Are not her as well? Are not Her well? then Zmha, then Khtmha, then prayer is the book of God Almighty was her commander" .
If the average Muslim needs to be trimmed himself even stronger connection with God, let alone بالدعاة and reformers and the owners of determination who hold their advocacy and reform and walking among the people here and there to spread their call they have the most need to discipline themselves so that they can Ahzbwa others and for this we have seen Imam Ali may Allah be pleased with him advised imams and preachers and reformers فينادي them, saying: "It is self-styled people imam فليبدأ politely himself before disciplining other, but not refined biography before refine his tongue, and a teacher himself and Mhzbha deserving Balajellal of teacher people and Mhzbhm": - Of course, if you leave teach himself and refine - see my brother to this speech Upscale who misses a lot of preachers and reformers, especially from students of science and the people Aloltzm neo who setting up themselves sometimes imams want to Ahzbwa people even though they did not Ahzbwa themselves and find their actions and behavior and morals are far from their words and conversations, Faamn focus yourself as an imam and calling for the debt See yourself and Hzbha and know that you are responsible and that people look at you and يقتدون Bofalk beware that the be pickaxe demolition without that feeling.
I have warned many of the scholars and goodness of leaving the human to fine tune the same with daring to fine tune the other, and listen to these calls that we need to understand and stand with them: "It is not Thzpk see him know that he is rude, it is not ينعشك عبيره from a distance know that he is not good it does not cost Shamma "
"It did not benefit you for a moment did not benefit you the word."
And look at the conduct of the righteous to realize that they were calling people their behavior and beautiful their careers and good morals فيكاد people benefit Bodbam and see them more than benefit, their knowledge and their words and smite so Bmthalin only: one: of Imam Malik Allah's mercy - his doctrine Aerov and the famous book - who says his neighbor: "What I learned of literature owner the best of his knowledge, "and the second: to Hasan al-Basri God's mercy - his words impressive and words Alriqqikh expressive and attitudes powerful brilliant - which they said: He was the man if he looks to Hassan benefited him but not Aralmh did not hear his words," look to literature and good conduct and beautiful Creation how to have a significant impact in bringing about reform and accept the invitation and dissemination of good we must نهذب the ourselves and Nlzimha the goodness and good behavior so that we can then fine tune the non-readily and easily فيتحقق good of the nation and religion spread between people فيسعد everyone in this world and the hereafter.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق